Digitaliseren? What's in a name

Wil jij ook digitaliseren maar weet je niet waar te beginnen? Via deze do’s en dont’s leer je hoe je de stap naar een eenvoudige en digitale administratie kan zetten en hoe je je daardoor ten volle kan focussen op het succes van je onderneming.

Do’s

        Gebruik de juiste software 

Ga op zoek naar de software die geschikt is voor jouw onderneming. Er bestaan pakketten waar je eenvoudig je facturatie, betalingen en administratie kan doen. Wil je meer digitaal doen dan enkel je administratie? Dat kan! Kies dan voor een pakket waar je met elke medewerker kan samenwerken. Je offerte-opvolging, facturatie, tijdsregistratie, info over medewerkers, artikelenbeheer,… het kan allemaal vanuit één pakket en zorgt voor een efficiënte flow in je onderneming!

Odoo CMS - voorbeeld zwevende afbeelding

          Optimaliseer je IT

Om digitaal te werken, is het belangrijk dat je uitgerust bent met de juiste infrastructuur. Een goeie scanner, een moderne computer, een onderhouden server ,… zijn erg belangrijk wanneer je start met digitaliseren. Het is belangrijk dat ook elke medewerker uitgerust is met de juiste infrastructuur. Op die manier kan iedereen vlot werken en kan alle administratie efficiënt gevoerd worden.

          Zorg voor een professionele uitstraling

Wanneer je wil digitaliseren, is het belangrijk dat je ook zorgt voor een professionele uitstraling. Stuur je facturen uit vanuit een professioneel e-mailadres, lever een online visitekaartje af via je website, post af en toe iets op sociale media,… Een professionele uitstraling verhoogt de aantrekking van nieuwe klanten wat op zijn beurt resulteert in een betere om                                                                                                                    zet. Wanneer de flow in je bedrijf geoptimaliseerd is, zal je je klanten en prospecten een                                                                                                                   betere service kunnen bieden.

 

Dont’s

           Laat een @hotmail.com, @gmail.com,.. achterwege

Odoo CMS - voorbeeld zwevende afbeelding

Gebruik je nog een @hotmail.com, een @gmail.com of een andere variant? Dan is het hoog tijd om een professionele domeinnaam te registreren. Een professionele domeinnaam maakt ook deel uit van een professionele uitstraling. Je kan een domeinnaam niet alleen gebruiken voor een e-mailadres maar ook voor je website. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende e-mailadressen aan te maken met die domeinnaam. Zo kan je bijvoorbeeld een [email protected] en een [email protected] aanmaken. Elke medewerker kan daardoor genieten van een persoonlijke mailbox en weet je klant perfect naar wie hij een e-mail kan sturen.

          Werk niet lokaal op je computer

Enkel en alleen op je computer werken, heeft zijn nadelen. Wat doe je als je computer crasht? Wat gebeurt er als je onderweg bent? Wat doe je als een medewerker een bestand nodig heeft en je zelf niet beschikbaar bent? Deze zorgen zijn allemaal van de baan als je kiest voor een oplossing in de cloud. Via OFFICE365 kan je al je medewerkers toegang geven tot documenten, kan je elkaars agenda bekijken en zo afspraken op elkaar afstemmen, kan je mails en documenten raadplegen onderweg op je smartphone of tablet,…

          Laat niet overal je gsm-nummer achter

Het is heel aantrekkelijk om snel je gsm-nummer op een briefje achter te laten maar wij kunnen als tip meegeven van dat toch zo weinig mogelijk te doen. Wat als je een dagje verlof hebt, een dagje ziek bent of in een belangrijke meeting zit? Het zou jammer zijn dat je daardoor een mogelijke klant verliest dus raden wij je aan om zoveel mogelijk een vast telefoonnummer door te geven. Daar is altijd iemand beschikbaar die je klant of prospect te woord kan staan. Daarnaast is een vast telefoonnummer ook professioneler op je visitekaartjes, autobestickering, website,…

 

Wil jij ook je onderneming digitaliseren?

Ontdek hoe wij je daarbij kunnen helpen!